Argumentele științifice din spatele efectului calmant al corpurilor de apă

apă

Ți-ai imaginat vreodată că timpul petrecut lângă apă sau pe apa poate face mai mult pentru tine decât să-ți ofere clipe relaxante?

O tură de caiace pe Bega, spre exemplu, la apusul soarelui, te va ajuta să te detensionezi dar și să genereze o serie de efecte mai profunde asupra sănătății tale. Află mai jos cum reușește apa să ne calmeze și ce impact poate avea asupra stării de sănătate.

Suntem creaturi terestre, dar totuși reacționăm atât de bine la apă

De ceva vreme se vorbește despre fenomenul “Blue Health” (Sănătate Albastră), mai exact puterea vindecătoare a corpurilor de apa precum marea, oceanul, lacurile și râurile. Dar cum este posibil ca apa să aibă un efect atât de mare asupra noastră, din moment ce suntem adaptați vieții terestre? Este adevărat că avem nevoie de apa ca să trăim, dar aceste nevoi de bază nu implică și scufundarea capului sub apa.

Totuși, oamenii de știință au descoperit că avem un “reflex de scufundare” foarte bine format, vizibil mai ales în cazul nou-născuților, care știu instinctiv să nu respire atunci când sunt scufundați în apa. Pe lângă asta, atunci când corpul și capul sunt sub apă, ritmul cardiac încetinește, unele vase sangvine se contractă iar sângele este trimis către organele vitale. Cu alte cuvinte, corpul reușește să se calmeze.

Beneficiul adus de “spațiile albastre”

Cu toții știm cât de bine este să petreci timp în spații verzi, acestea reducând stresul și inducând relaxarea psihologică.

Dar, efectul spațiilor albastre, al corpurilor de apa, a fost ignorat până nu demult. Recent însă s-a descoperit că petrecerea timpul în sau lângă apa poate avea efecte similare cu petrecerea timpul în spații verzi. Iar în natură aceste efecte ar putea fi cumulate, din moment ce râurile sunt tot timpul înconjurate de vegetație.

Te-ai întrebat vreodată de ce cauți destinații de vacanță pe plajă, lângă lacuri sau cursuri de apa? Explicația este simplă și evidentă. Corpurile de apa ne calmează și ne relaxează. Deși, specialiștii sunt de părere că apa poate face mai mult decât atât.

Apa poate fi de asemenea și o sursă de inspirație și creație. Atunci când te uiți la apa, trăiești ceva se oamenii descriu ca pe o fascinație plăcută, adică ceva ce este interesant și îți captează atenția, dar fără a fi încărcat de informație.

Cum să te bucuri de mai multă apa în viața ta?

Indiferent cum abordezi subiectul, creierului nostru îi place să vadă apa. Pentru a te bucura de mai multă apa în viața ta, trebuie să depui puțin efort, astfel încât rutina ta să includă timp petrecut în preajma corpurilor de apa.

Dacă nu poți ajunge la apa sau nu ai acces la ea, poți asculta sunetul apei, te poți uita la fotografii sau poți face un duș. Aceste metode te pot ajuta să te bucuri măcar parțial de efectul benefic al apei. De exemplu, atunci când faci un duș, dă mai multă atenție modului în care apa cade pe corp.

Se spune că o bună parte din dificultățile pe care le întâlnim în viața modernă se datorează faptului că noi oamenii, ca și specie, nu mai trăim în mediile pentru care ne-am adaptat. De aceea timpul petrecut în natură și lângă apa poate combate efectele acestor dificultăți. Chiar și zece minute petrecute astfel sunt suficiente pentru ca tu să te bucuri de beneficii asupra sănătății.

Vrei o idee bună de activitate în preajma apei, după o zi grea la muncă?

Încearcă o tură cu caiace pe Bega, ce îți va oferi atât spații verzi cât și întinderi de apa. Este un mod perfect de a scăpa de stresul și tensiunile acumulate în timpul zilei, astfel încât tu să devii cea mai bună versiune a ta din nou.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.